قوانین و مقررات تایر

امکان رانندگی با لاستیک دلخواه روی خودروی شما وجود ندارد و بنابراین لاستیک هایی که انتخاب می کنید باید دارای تاییدیه برای وسیله نقلیه شما باشند. وقتی صحبت از لاستیک می شود، علاوه بر تاییدیه لازم تایر، چند مقررات دیگر نیز وجود دارد.

در اینجا می توانید قوانین و مقررات تایر را بیابید:

لاستیک های تایید شده

برای اینکه بفهمید کدام لاستیک مجاز به خودرو یا موتور سیکلت است، معمولاً نگاهی به مدارک وسیله نقلیه مفید است. اغلب اینطور است که سایزهای دیگر نیز مجاز است، اما تغییرات باید ثبت شود، در غیر این صورت، ثبت نام و پوشش بیمه ای منقضی می شود. بسیاری از تولید کنندگان لاستیک در وب سایت های خود این امکان را ارائه می دهند که با وارد کردن اطلاعات زیر برای چنین لاستیک های تایید شده درخواست دهند:

برچسب تایر اتحادیه اروپا

برچسب تایر اتحادیه اروپا یا مقررات برچسب گذاری تایر اروپا از 1 نوامبر 2012 برای سازندگان تایر اجباری شده است. برچسب تایر اتحادیه اروپا برای ارزیابی معیارهای خاصی برای یک لاستیک طراحی شده است. سه ناحیه مختلف مورد آزمایش قرار خواهند گرفت. اول، مقاومت غلتشی، چسبندگی خیس و صدای غلتشی که تایر در جاده ایجاد می کند وجود دارد.

این مقررات بازنگری شده است و از 1 می 2021 با مقررات (EU) 2020/740 جایگزین خواهد شد که مشمول الزامات جدید خواهد بود. اتحادیه اروپا با این مقررات می خواهد بیش از همه از محیط زیست محافظت کند. بنابراین، مشتریان باید هنگام خرید محصولاتی که از این نظر امتیاز خوبی دارند، به دنبال برچسب اتحادیه اروپا باشند.

مقاومت غلتشی

مقاومت غلتشی تایر تأثیر مستقیمی بر مصرف سوخت خودرو دارد. برچسب تایر اتحادیه اروپا از طبقه بندی برای آزمایش مقاومت غلتشی استفاده می کند که در آن A به معنای کمترین و E برای بالاترین مقاومت غلتشی است. اگر در هنگام خرید لاستیک به این نکته توجه کنید، برچسب اتحادیه اروپا آن را به کلاس ها اختصاص می دهد. این مقیاس تنها دارای 5 کلاس (A تا E) است که کارآمدترین آنها A است.

برچسب EU

دسته مرطوب

چسبندگی مرطوب نیز در 5 کلاس از A تا E در برچسب اتحادیه اروپا رتبه بندی شده است. طبقه بندی چسبندگی مرطوب به فاصله ترمز در مقایسه با لاستیک مرجع اشاره دارد. لاستیک های کلاس A فاصله ترمز بسیار کمتری نسبت به لاستیک های کلاس E دارند که می تواند در مواقع اضطراری جان افراد را نجات دهد.

سر و صدا

سومین نکته به صدای چرخش لاستیک (از A، B، C) اشاره دارد، یعنی صدای بلندی که لاستیک هنگام رانندگی به آن می رسد. برچسب اتحادیه اروپا میزان صدای چرخش را بر حسب دسی بل نشان می دهد. علاوه بر اطلاعات ارائه شده توسط برچسب تایر اتحادیه اروپا، عوامل دیگری مانند عمر و کیفیت تایر باید در هنگام خرید در نظر گرفته شود. طبق مقررات جدید که از سال 2021 به‌روزرسانی می‌شود، گزینه‌هایی برای گنجاندن (در کنار نماد نویز) نمادی برای گرفتن در شرایط یخبندان و/یا شرایط برف سنگین به برچسب استاندارد وجود دارد.

لاستیک‌هایی که برای شرایط برف سنگین طراحی شده‌اند، نماد «۳ قله و برف» یا «آلپاین» را در دیواره کناری خود دارند. تایرهای زمستانی نوردیک برای استفاده در سطوح یخی دارای نماد جدیدی هستند که نشان دهنده یک استالاگمیت یخی است.

برای هر نوع تایر، یک کد QR با پیوندی به پایگاه داده محصولات اتحادیه اروپا (EPREL) وجود دارد.

در پایان، هر مشتری باید در مورد اهمیت برچسب تایر اتحادیه اروپا تصمیم بگیرد.

الزام به همراه داشتن چرخ زاپاس

بسیاری از رانندگان تعجب می کنند که آیا چرخ یدکی ضروری است یا خیر. پاسخ در این واقعیت نهفته است که بسیاری از خودروسازان دیگر وسایل نقلیه جدید خود را به چرخ یدکی مجهز نمی‌کنند، بلکه فقط به کیت‌های تعمیر می‌پردازند. با این حال اگر لازم بود قطعا این کار را انجام می دادند. و در واقع، هیچ قانونی برای چرخ زاپاس یا کیت تعمیر لاستیک وجود ندارد. با این حال، باید به نفع شما باشد که راه حلی برای پنچر شدن لاستیک داشته باشید. و توجه داشته باشید که برخلاف استفاده از چرخ یدکی، شما باید بلافاصله پس از استفاده از کیت تعمیر، به نزدیکترین گاراژ بروید.


بازگشت به بالا